|
Współpraca z instytucjami
Współpraca ze środowiskiem lokalnym
Realizacja programów
Certyfikaty świadczące o jakości pracy
|
PODSUMOWANIE AKCJI OWOCE
W SZKOLE |
Program Owoce w szkole
realizowany jest w Polsce z dużym powodzeniem
od momentu jego uruchomienia przez Komisję Europejską w roku
szkolnym 2009/2010 i cieszy się z roku na rok coraz większą
popularnością.
Głównym celem programu jest
trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie
udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie oraz propagowanie
zdrowego odżywiania poprzez działania towarzyszące o charakterze
edukacyjnym.
W Polsce program skierowany
jest do uczniów klas I-III szkół podstawowych. W roku szkolnym
2013/2014 w programie uczestniczy już przeszło 976 tys. dzieci, w
tym uczniowie naszej szkoły.
Program finansowany jest ze
środków pochodzących z budżetu UE (75%) oraz środków pochodzących z
budżetu krajowego (25%), a całkowity budżet programu w roku szkolnym
2013/2014 wynosi ok. 18,2 mln EUR (74,2 mln PLN).
Dzieciom uczestniczącym w
programie udostępnia się kilka razy w tygodniu świeże owoce i
warzywa (przygotowane do bezpośredniego spożycia, wystarczająco
rozwinięte, dojrzałe, zdrowe) oraz soki. Dzieci otrzymują jabłka,
gruszki, truskawki, marchewkę, słodką paprykę, rzodkiewki oraz soki
owocowe i warzywne. Każde dziecko
uczestniczące w programie otrzymuje jednorazowo porcję składającą
się z jednego produktu owocowego i jednego produktu warzywnego.
W naszej szkole Agencja Rynku
Rolnego na zakończenie roku szkolnego i w ramach
udziału uczniów klas młodszych w akcji przygotowała imprezę
plenerową z wieloma konkursami i nagrodami. Na kilka godzin
boiskami szkolnymi władał owocowy festyn.
Oprac. mgr Katarzyna Cyba – Lisowska |
PROJEKT EDUKACYJNY
UNICEF
„Szkoła z Prawami
Dziecka” |
W maju i
czerwcu braliśmy udział w projekcie edukacyjnym
UNICEF zatytułowanym „Szkoła z Prawami Dziecka”.
W ramach tej
akcji uczniowie wzięli udział w zajęciach
poświęconych tematyce praw dziecka, dowiedzieli się
czym są prawa dziecka, jak należy rozumieć
poszczególne zapisy „Konwencji o prawach dziecka”
oraz gdzie szukać pomocy w sytuacji, gdy prawa te są
łamane. Uczniowie poznali historię Malali Yousafzai,
pakistańskiej dziewczynki walczącej o prawa
dziewcząt do nauki w swoim kraju.
Podsumowaniem
akcji było wytypowanie osób zasługujących na miano
„Szeryfa Praw Dziecka”.
Nominację mógł
dostać każdy przedstawiciel naszej szkoły, lokalnej
społeczności lb będący reprezentantem, władz gminy
lub miasta. Mogła to być osoba prywatna czy też
członek organizacji pozarządowej lub związku
wyznaniowego.
Uczniowie
naszej szkoły poprzez głosowanie postanowili
przyznać tytuł „Szeryfa Praw Dziecka” oraz
pamiątkową „Gwiazdę Szeryfa” następującym osobom:
- pani
wicedyrektor Bożenie Czarnynodze,
- pani pedagog
Małgorzacie Greli,
- panu
psychologowi Jackowi Śledziewskiemu,
- panu
wuefiście Pawłowi Siedleckiemu.
Uroczyste
wręczenie dyplomów oraz gwiazd nastąpi podczas
akademii zakończenia roku szkolnego.
Wszystkim
nominowanym serdecznie gratulujemy!
mgr Beata
Korejwo |
OD GROSIKA DO ZŁOTÓWKI |
Ogólnopolski Program „Od grosika do złotówki”
organizowany jest przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowym oraz Fundację Młodzieżowej
Przedsiębiorczości.
W
naszej szkole – program został zainicjowany
przez panią mgr Alinę Frąckowiak w roku
szkolnym 2011/2012 w klasie 2d.
W roku
szkolnym 2012/2013 realizacji programu
podjęła się klasa 2c wraz z wychowawczynią
mgr Grażyną Gęsiarz.
W roku
szkolnym 2013/2014 program będą realizowały
klasy II b – mgr Barbara Mańdok, II d – mgr
Beata Korejwo, II e – mgr Anna Wrocławska.
szczegóły programu
mgr
Grażyna Gęsiarz |
Projekt „ Uwaga! Sposób na sukces” |
W drugim półroczu bieżącego roku szkolnego
zakończyliśmy działania związane z trwającym trzy
lata projektem „Uwaga! Sposób na sukces” do którego
przystąpiła nasza szkoła w 2010 r. Był on
współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Stroną organizacyjną i merytoryczną zajmowała się
firma Young Digital Planet oraz Instytut Fizjologii
i Patologii Słuchu.
W ramach projektu uczniowie (obecnej klasy
integracyjnej III a) realizowali przez trzy lata
innowacyjny program nauczania „Umiem uczyć się!” pod
opieką przeszkolonych wcześniej nauczycieli i
terapeutów.
W klasie pierwszej (2010/2011) wszyscy uczniowie
zostali przebadani w zakresie
uwagi słuchowej oraz lateralizacji, zbadano także
ich umiejętności specjalnym testem kompetencji. Na
podstawie uzyskanych wyników wytypowano siedmiu ,
uczniów do udziału w zajęciach terapii metodą
Tomatisa prowadzonych przez p. Marię Rychlińską.
Wszystkie badania zostały powtórzone pod koniec roku
szkolnego. Dzięki temu można było dokładnie
prześledzić postępy uczniów.
W klasie drugiej (2011/2012) wszyscy uczniowie
uczestniczyli w zajęciach logorytmiki pod kierunkiem
p. Bożeny Webs. Na zakończenie drugiej klasy
ponownie zostali przebadani w zakresie kompetencji
kluczowych.
W bieżącym roku szkolnym 2012/2013, zgodnie z
założeniami, wszystkich uczniów klasy III a
biorących udział w projekcie objęto badaniem
diagnozującym uwagę słuchową i lateralizację. Na tej
podstawie dziesięciu uczniów w trzech grupach
realizowało zajęcia terapii metodą Tomatisa. W kwietniu
bieżącego roku zakończono terapię. Wszyscy uczniowie
zostali poddani końcowym badaniom diagnozującym
uwagę słuchową i lateralizację.
Przeprowadzono również test kompetencji kluczowych,
który badał stopień umiejętności uczenia się,
kompetencje społeczne, językowe i muzyczne.
Wyniki wszystkich badań przeprowadzonych w trakcie
realizacji projektu były przesyłane do Biura
Projektu, a następnie poddawane analizie przez
specjalistów. Rezultaty badań prezentowane były na
seminariach organizowanych przez Young Digital
Planet oraz na portalu, który został stworzony
specjalnie na czas realizacji projektu. Portal
umożliwiał stały kontakt z Biurem Projektu i Radą
Programową oraz innymi uczestnikami. Były na nim
zamieszczane bieżące informacje, ciekawe scenariusze
zajęć oraz artykuły dla nauczycieli i rodziców.
Realizując innowacyjny program nauczania
wzbogaciliśmy ofertę edukacyjną szkoły
o zajęcia terapii metodą Tomatisa oraz zajęcia
logorytmiki. Dzięki badaniom przeprowadzanym
przy pomocy standaryzowanych narzędzi i specjalistycznej
aparatury oraz ich analizie mieliśmy możliwość
monitorowania rozwoju umiejętności uczniów. Z
obserwacji wychowawców wynika, iż uczniowie
poczynili postępy w poszczególnych sferach
rozwojowych. Wyniki specjalistycznego testu
kompetencji kluczowych pokrywają się z wynikami
testu trzecioklasisty.
Zajęcia były prowadzone z użyciem specjalistycznego
sprzętu pozyskanego w ramach
projektu unijnego EFS. Udział w projekcie wpłynął na
atrakcyjność prowadzonych zajęć, przyniósł wszystkim
uczestnikom korzyści dydaktyczne i społeczne.
Opracowanie: Maria Rychlińska
|
Współpraca z instytucjami
Współpraca ze środowiskiem lokalnym |
|
-
Ścisła współpraca Miejskim Domem Kultury Szopienice
Giszowiec oraz Giszowieckim Centrum Kultury
(organizowanie imprez kulturalnych, prezentacja
umiejętności teatralnych i plastycznych naszych uczniów)
- współorganizowanie imprez środowiskowych, w tym
wystawy – Drzewo Roku – Anton
-
Stałe kontakty z osiedlowymi przedszkolami i żłobkiem -
występy uczniów w tych placówkach, organizacja
przedstawień dla wychowanków przedszkoli
-
Ścisła współpraca ze Świetlicą Środowiskową im. Brata
Alberta – organizacja wspólnych imprez w tym akcji Zima
w mieście
-
Stałe kontakty z V Komisariatem Policji, organizacja
spotkań policji z uczniami, w tym cykl spotkań dla
uczniów klas starszych na temat odpowiedzialności za
popełnione czyny, organizacja Ogólnopolskiej akcji
Bezpieczeństwo w pojeździe
-
Stałe kontakty z poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi, oligofrenopedagogami oraz
innymi specjalistami z zakresu rewalidacji indywidualnej
i wspomagania uczniów z klas integracyjnych
-
Ścisła współpraca z Ośrodkiem Szkolno - Wychowawczym im. M. Trzcińskiej w Giszowcu
-
Stałe kontakty ze szkołami z oddziałami integracyjnymi,
organizacja wspólnych imprez w tym Paraolimpiady Szkół
Integracyjnych Województwa Śląskiego
-
Ścisła współpraca z Fundacją Pomocy Dzieciom i Młodzieży
Niepełnosprawnej im. ŚW. Stanisława Kostki w Katowicach
-
Stałe kontakty z Domem Dziecka i Pogotowiem Opiekuńczym
w Chorzowie (organizowanie akcji charytatywnych,
zbiórek odzieży, zabawek)
-
Współpraca z Towarzystwem Ochrony Praw i Godności
Dziecka Wyspa w Chorzowie (akcje charytatywne)
-
Akcja Charytatywna - zbiórka zakrętek sztucznych na
zakup wózka dla dziecka niepełnosprawnego
-
Współpraca z Fundacją Śląskie Hospicjum dla dzieci –
udział w akcji Pola Nadziei
-
Współpraca ze Stowarzyszeniem Przyjazna Szkoła – akcja
Warto być dobrym
-
Stała współpraca z dwiema osiedlowymi parafiami, udział
pocztu sztandarowego w osiedlowych uroczystościach,
Diakonia Ewangelizacji Rodzin – współorganizowanie
rekolekcji przez katechetów w parafiach w Chorzowie,
Lędzinach
-
Udział pocztu sztandarowego w uroczystościach miejskich
-
Ścisła współpraca z Międzyszkolnym Klubem Sportowym
„Janów’’ - 6 klas systematycznie uczestniczy w zajęciach
na lodowisku oraz bierze udział w rozgrywkach hokejowych
w kraju
-
Ścisła współpraca z Klubem TKKF Czarni Katowice, wspólna
organizacja imprez środowiskowych, w tym rozgrywek
sportowych, imprez osiedlowych
-
Stałe kontakty z klubami sportowymi – organizacja
zawodów sportowych i imprez
-
Ścisła współpraca ze Szkołą Pływania Mega
-
Współpraca ze Stowarzyszeniem „Szansa”
-
Współpraca z Klubem „Gaja”, włączenie się do organizacji
Ogólnopolskiego Konkursu Drzewo Roku
-
Stała współpraca ze Schroniskiem dla bezdomnych zwierząt
w Katowicach – Dąbrówce (zbiórki karmy, wolontariat)
-
Uniwersytet Śl. - Wydział Fizyki, Wydział Biologii i
Ochrony Środowiska (wykłady, warsztaty, pokazy)
-
Współpraca ze szkołami Szopienic w ramach utworzonego w
naszej szkole Fan Klubu Mariusza Czerkawskiego
-
Ścisła współpraca z placówkami kulturalnymi i
oświatowymi (kina, teatr, muzea, Pałac Młodzieży,
Wojewódzka Biblioteka Pedagogiczna)
-
Współpraca z wydawnictwem Nowa Era, Oxford
-
Współpraca z PCK
|
Realizacja programów |
|
-
Owoce i jarzyny w szkole
-
5 porcji warzyw, owoców lub soków dziennie
-
Pracuj, jedz i ruszaj się zdrowo
-
Kibicuję fair play,
-
Zachowaj Trzeźwy umysł
-
Bezpieczeństwo w pojeździe, Bezpieczna droga do szkoły,
-
Światowy Dzień Ofiar Wypadków,
-
Z bajką bezpiecznie
-
Bezpieczny Puchatek
-
Program Dam sobie radę
-
Realizacja Środowiskowego Programu
Profilaktycznego-Skrzydełko- Przeciwdziałanie narkomanii
i alkoholizmowi
-
Realizacja Miejskiego Programu Bezpieczne Dziecko
Przyjaciel Sznupka
-
Akcja UNICEF Wszystkie Kolory Świata – akcja
charytatywna – wykonanie laleczek z różnych części
świata – aukcja laleczek ( pozyskano 750zł na zakup
szczepionek dla dzieci Afryki)
-
Udział w akcji Pola nadziei – zasadzenie 1000 żonkili
wokół szkoły
|
Certyfikaty świadczące o jakości pracy |
|
-
Certyfikat
„Szkoła z klasą”
-
Certyfikat
e-Twinning
-
Serduszko
„Deus Caritas Est” Komitetu Pomocy Dzieciom Polskim Archidiecezji Lwowskiej
-
Szkoła
Aktywna w Realizacji Miejskiego Programu Profilaktycznego
-
Certyfikat
Promocji Zdrowia 5 Porcji owoców, warzyw lub soków
-
Współpraca z zagranicą,
-
realizacja programu Comenius, współpraca z Anglią, Włochami, Węgrami,
Turcją
|
|