Świetlice w naszej szkole są miejscem, w
którym dzieci mogą miło, przyjemnie i
pożytecznie spędzić czas w oczekiwaniu na
lekcje lub po zakończonych zajęciach.
Na prośbę i potrzeby rodziców świetlica
pracuje w godzinach od 6.30 do 17.00.
Zajęcia świetlicowe są bezpłatne.
W bieżącym roku szkolnym do świetlicy
zapisanych jest 415 uczniów.
Warunkiem zapisania dziecka do świetlicy
jest praca zawodowa obojga rodziców.
Ze świetlicy korzystają również uczniowie
dowożeni przewozem, ci którzy z uzasadnionych
przyczyn nie uczestniczą w lekcjach oraz
oczekują na obiad i dodatkowe
zajęcia pozalekcyjne.
Zapisani uczniowie korzystają z pięciu
pomieszczeń świetlicowych:
Świetlica "ROTUNDA" (integracyjna) sala
numer 99.
Pracują tu:
kierownik świetlic - mgr Grażyna Zych –
Cieślik,
która jako terapeuta prowadzi również
zajęcia o charakterze socjoterapeutycznym
w ramach programu profilaktycznego
„Skrzydełko” oraz mgr Grażyna
Michalska
Uczęszczają tu dzieci z klas: Ia, IIa, IIc,
i, IIIa (poniedziałek, wtorek i środa), oraz
klasy Ic, IIb przed lekcjami. Zapisanych
jest tu 75 wychowanków.
Świetlica czynna jest w godzinach: 6.30 –
15.45
Świetlica "PLANETA" sala numer 172
Pracują tu:
mgr Iwona Piktus
mgr Kinga Drożdż
Uczęszczają
tu dzieci z klas Ib, IIe, IIf, IIh oraz
klasy IId, IIg przed lekcjami. Zapisanych
jest tu 66 wychowanków.
Świetlica czynna jest w godzinach od
7.00 – 16.00
Świetlica "KONFERENCYJNA” sala 169
Pracuje tu:
p. Wioleta Wojtowicz
Uczęszczają tu dzieci z klas trzecich,
czwartych, piątych i szóstych – łącznie
153 osoby
Świetlica czynna jest w godzinach porannych
- wg potrzeb
oraz od 12.30 – 16.00
Świetlica "SŁONECZNA" sala numer 23
Pracuje tu:
mgr Marta Grzesik
Uczęszczają tu dzieci z klasy Ic, IIb, IId,
IIg.
Świetlica czynna jest od 12.30 - 17.00
Zapisane są tu 74 osoby.
Sala zabaw - sala 27
Pracuje tu:
mgr Joanna Matuszek
w godzinach od 13.00 – 16.00
Cele i zadania zajęć wychowawczo –
dydaktycznych w świetlicy
-
Zorganizowanie opieki wychowawczej i
bezpiecznych warunków do spędzania czasu
wolnego na terenie szkoły
-
Organizowanie pomocy w nauce oraz
tworzenie warunków do nauki własnej
-
Rozwijanie Kształtowanie nawyków kultury
osobistej i współżycia w grupie
-
zainteresowań i zdolności
-
Organizowanie gier i zabaw ruchowych
mających na celu prawidłowy rozwój
fizyczny
-
Upowszechnianie zajęć kultury
zdrowotnej, kształtowanie nawyków
higieny osobistej i czystości oraz
dbałości o zachowanie zdrowia
-
Uczenie i rozwijanie samodzielności
-
Kształtowanie postaw pożądanych
społecznie
-
Uczestnictwo w kulturze, organizowanie
kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie
nawyków życia codziennego
-
Rozwój zainteresowań czytelniczych
-
Wyrabianie wrażliwości estetycznej,
rozwój zdolności manualnych
-
Kształtowanie postaw i uczuć
patriotycznych
-
Walka z agresją i przemocą
-
Podnoszenie poziomu wychowania i
nauczania, wyrabianie wrażliwości na
piękno przyrody
-
Udzielanie pomocy uczniom mających
trudności w nauce
Zajęcia świetlicowe obejmują różnorodne
formy pracy. Organizowane są konkursy,
zajęcia rekreacyjno - ruchowe, dydaktyczne,
plastyczno - techniczne, muzyczne oraz
imprezy okolicznościowe, tj.: zabawa
andrzejkowa, bal przebierańców w czasie
trwania karnawału. Organizowane są kiermasze
świąteczne przy współpracy z samorządem klas
młodszych. Wszystkie ważniejsze wydarzenia
odnotowywane są w kronice świetlicowej
prowadzonej przez wyznaczonych wychowawców.
KONKURSY ŚWIETLICOWE
Świetlica szkolna, pośród różnorodnych form
zajęć o charakterze dydaktycznym organizuje
także konkursy, których celem jest
podsumowanie trwającego przez cały tydzień
cyklu tematycznego dotyczącego wybranego
zagadnienia.
ZAJĘCIA REKREACYJNO - RUCHOWE
Polegają na ćwiczeniach doskonalących
sprawność fizyczną - zabawy skoczne: skoki
przez skakanki, skoki przez gumę do
skakania, zabawy z wykorzystaniem
hula-hop, zabawy rzucania do celu. Często
zajęcia te przybierają formę zabaw ruchowych
np.: ,,Amanse-flore", ,,Brakujące krzesło",
"Perskie oczko", ,,Chodzi lisek",
,,Dyrygent" i wiele innych, które cieszą się
dużą aprobatą i chęcią uczestniczenia w
nich.
Dwa razy w roku organizowane są turnieje
sprawnościowe: jesienny i wiosenny, w czasie
których dzieci uczą się zasad zdrowej
rywalizacji.
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE
Świetlica, oprócz organizowania czasu
wolnego dzieci w formie zabawowej, ma
również za zadanie wypełniać funkcję
dydaktyczną. Dlatego wychowawcy
przeprowadzają również zajęcia o takim
właśnie charakterze. Do nich zaliczyć
możemy: zabawy słowne np.: „Niedokończone
zdania”, „Węże literowe i słowne”,
rozwiązywanie krzyżówek, rebusów, plątaninek
i zagadek w nawiązaniu
do realizowanego cyklu tematycznego. Na
bieżąco realizowane są pogadanki
umożliwiające podzielenie się z innymi swoją
wiedzą i przemyśleniami, przez co dzieci
uczą się budowania poprawnych wypowiedzi
ustnych i zasad kulturalnej dyskusji.
Zabawy matematyczne polegają na uzupełnianiu
kart pracy oraz innych zabawowych formach
dostosowanych do możliwości dzieci.
Doskonalimy również umiejętności
czytelnicze, poprzez: głośne wzorcowe
czytanie przez nauczycieli. Organizujemy
mini konkursy pięknego czytania dla
wszystkich wychowanków. We współpracy z
biblioteką naszej szkoły, jak i pobliskiego
gimnazjum, organizowane są zajęcia
czytelnicze, których celem jest zachęcenie
młodszych do czytania książek. Praca
z książkami przybiera zatem różnorodne
formy, w czasie których poznajemy wartości
płynące z ich czytania.
Ćwiczenia i praca ze słowniczkiem
ortograficznym mają utrwalać zasady pisowni.
Realizujemy tygodniowy cykl tematyczny ,,Z
ortografią na Ty” zakończony konkursem w
formie dyktanda o zróżnicowanym stopniu
trudności na poziomie klas uczęszczających
do danej świetlicy . Poprzez te zajęcia uczy
się korzystania ze słownika ortograficznego
i utrwala się znajomość alfabetu. Przy
formułowaniu swobodnych wypowiedzi na zadany
temat w formie pisemnej ćwiczymy i
doskonalimy staranność i kształtność pisma.
ZAJĘCIA PLASTYCZNO - TECHNICZNE
Wśród wielu różnorodnych form zajęć
świetlicowych najbardziej lubianymi przez
dzieci są zajęcia o charakterze plastyczno –
technicznym. Dlatego też na ich realizację
poświęca się bardzo dużo czasu. Wychowawcy
starają się wprowadzać do wykorzystywanych
technik plastycznych jak największą
różnorodność, aby umożliwić dzieciom
wszechstronny rozwój, dzięki któremu łatwiej
im będzie osiągać sukcesy w nauce szkolnej.
Techniki stosowane na zajęciach:
-
rysowanie ołówkiem, kredkami
ołówkowymi, świecowymi i pastelami
-
malowanie farbami plakatowymi i
akwarelowymi, malowanie na szkle
-
wycinanki, wydzieranki wyklejanki z
papieru i materiału (formy płaskie
i przestrzenne)
-
techniki innowacyjne takie jak np.
malowanie farbami plakatowymi za
pomocą sznurka, słomki lub
szklanej kulki, lepienie z
plasteliny form przestrzennych.
ZAJĘCIA MUZYCZNE
Wśród licznych form zajęć nie brakuje
oczywiście zajęć o charakterze
umuzykalniającym. Dzieci mają możliwość
brania udziału w takich zajęciach jak:
Wszystkie te formy pracy wymagają nakładów
finansowych, które częściowo pokrywane są
z funduszu komitetu rodzicielskiego oraz
innych źródeł pochodzących ze strony szkoły.
Niezmiernie cenne są dla nas wszelkiego
rodzaju materiały papiernicze ufundowane
przez rodziców, ponieważ przy tak dużej
ilości dzieci przebywających w świetlicy
zapotrzebowanie na te artykuły jest bardzo
duże.
Dlatego jako kierownik, pragnę w tym miejscu
serdecznie podziękować w imieniu wszystkich
dzieci za okazywaną pomoc wszystkim tym
rodzicom, którzy rozumiejąc nasze potrzeby
wspomagają świetlice w gry planszowe i materiały papiernicze.
Dzięki współpracy z rodzicami pobyt dzieci w
świetlicy może być atrakcyjniejszy,
a wychowawczynie ze swej strony dokładają
wszelkich starań, aby dzieci wychodziły z
niej zadowolone i uśmiechnięte.
REGULAMIN
ŚWIETLICY SZKOLNEJ
|